Reklama
 
Blog | Jiří J. K. Nebeský

Nakupujte české potraviny – radí zahraniční odborníci

České zboží v českém obchodě s českými nápisy za české koruny se stále častěji stává sloganem reklamních kampaní. Tempo je strhující, přidávají se české pozouny, opodál si přívětivě brumlá česká basa.

O ekonomickém nacionalismu se nejčastěji mluví v souvislosti s hlasitou nechutí k tomu, aby „domácí“ podniky patřily „cizímu“ kapitálu. Nejde o všechny podniky, ale zejména o ty, které získaly pověst „rodinného stříbra“, také nejde většinou jen o nechuť, ale i o admistrativní opatření, v něž ta nechuť ústí. A občas ani nejde o všechen cizí kapitál, ale o národy, o nichž obecně nemáme pěkné mínění. Tohle všechno existuje po celé Evropě, navzdory těm co tvrdí, že chybí jen málo, abychom byli Evropany.

On ovšem ekonomický nacionalismus má i své podhoubí, které vlastně mnoho emocí nebudí. Zhruba od poloviny 90. let se začalo v marketingových kampaních používat adjektiva „český“ v pozitivním smyslu (samozřejmě jen pro domácí publikum). Pionýři tohoto tahu byli po vlně „xenofilie“ docela sympatičtí. Postupem času ale vidíme, že „kvalitními českými výrobky“ se to v reklamách jen hemží a hemží. Za dosavadní vrchol považuji slogan NAKUPUJTE ČESKÉ POTRAVINY V ČESKÉM OBCHODĚ, který jsem dnes vyfotil speciálně pro vás. Jedná se o prodejnu řetězce Pramen 7 plus, s.r.o. v Hranicích.

Nechci si utahovat z marketingové kampaně firmy, která provozuje jednu z posledních „malých prodejen“ ve městě a nechci ani jako „politický korekt“ bouřit proti používání nacionálních adjektiv v reklamě, vždyť ona nehmatatelná „českost“ je opravdu často tím jediným, čím se místní produkt liší od toho zahraničního. A konkrétně tento malý národní řetězec zřejmě jen reaguje na „českou kampaň“ mnoha nadnárodních (či německých) řetězců, jež lákají zákazníky na „vejce z českého chovu“, a trumfuje je tím, že nabízí české potraviny v ČESKÉM obchodě. Snad by se to ještě dalo vylepšit o české prodavačky, protože ani ty už nejsou pravidlem – NAKUPUJTE ČESKÉ POTRAVINY V ČESKÉM OBCHODĚ S ČESKÝMI PRODAVAČKAMI, eventuálně ještě ZA ČESKÉ KORUNY.

Ekonomický nacionalismus byl zejm. na přelomu 19. a 20. století velmi rozšířený a v duchu hesla „svůj k svému“ se česky orientovaní kupci snažili přimět soukmenovce i národně nevyhraněné spoluobčany, aby jejich krámům dávali přednost před německými (židovskými) kšefty. Dnes je doba jiná. Autoři reklamních sloganů se snad nevymezují vůči těm, kteří by raději nakupovali moravské, vietnamské či romské potraviny v moravském, vietnamském či romském obchodě, jde jim „jen“ o abstraktní a přesto velmi konkrétní „cizí zboží v cizích obchodech“…

Zdá se jakoby se Češi už naučili „dělat byznys“ a teď jim jejich zahraniční učitelé začínají překážet. Ale možná je to úplně jinak, třeba jen čeští „kreativci“ nejsou moc kreativní. A možná jsou to dokonce cizinci.

Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.
Reklama