Svět médií – málo mu rozumím. Události, komentáře – nejdůležitější publicistický pořad ČT – nasadil novou tvář mezi své uvaděče. Jenžto jsem malé jeho schopnosti v oboru, kterému se před kamerou věnuje, sledoval na ČT24 již déle, byl jsem zšokovaný, že buď prostě není lepších lidí na to, nebo si někdo v ČT vážně myslí, že ten chlapík dělá svou práci dobře. Trvám na tom, že musí jít o omyl. Nestálo by to za formulaci, kdyby mi to nepřipadalo SYMPTOMATICKÉ. Svět médií ovládají zřejmě z větší části lidé hloupí, nebo jinak nevím teda. Když jsem sledoval reportáž o tom, jak stravenková firma dosáhla změny zákona, který byl proti jejím „bytostným“ zájmům, říkal jsem si, že to prostě není možné. Stejně poslední reportáž kolem Čunkovy gejt – fakta jsou dávána do souvislostí (a čím je příčinnost nezřetelnější, tím víc je zdůrazňována) způsobem, který zcela odpovídá hospodskému tlachání. Čím? Tím, jak „aby bylo o čem mluvit“ dominuje nad smysluplností mluveného. Místo aby novinář zprostředkovával politiku lidem z obýváků, nazírá tu politiku očima člověka z obýváku. Což je bezva pro satiru, naprosto nepochopitelné pro publicistiku. Celé zaklínání vyvážeností, veřejnoprávností a blabla je jen povrch, pod nímž je dále prohlubována propast mezi JAKOUSI politikou a „námi“. Bez jakékoli sebereflexe, bez snahy o pochopení. Pokud prvním úkolem při výběrovém řízení na reportéra (o existenci takovýchto výběrových řízení ovšem pochybuji) nebude „napište, jak by mohl premiér země úspěšně obhájit ten a ten svůj krok“, pak můžeme očekávat jen další bujení ironizujících komentářů na adresu „zvláštního druhu lidí, jenž si říká politik“. Povinné by měly být alespoň dvouměsíční stáže novinářů v sekretariátech poslanců (a samozřejmě také stáže poslanců v redakcích novin).
Zpět ke stravenkám. Pořad (a většina následné mediální diskuze) prostě nerozlišuje mezi tím, zda lobbofirma korumpovala poslance, nebo jen dokázala vysvětlit poslancům (tvůrcům zákona), že její zájem má také „celospolečenský rozměr“ (pokles podpory stravenek bude znamenat i pokles užívání tohoto benefitu ze strany zaměstnavatelů atd.). Naprosto legitimní snahu nejsou tvůrci schopni rozlišit od korupce. Chtěná zavrženíhodnost celé věci je „vytknuta před závorku“ a pak už se odehrává jen hra na objektivitu – zda lobbofirma lobbing/korupci skutečně provedla či jen napálila svého zákazníka. Není v tom záměr očernit toho či onoho z politických hráčů. A skoro chci říct BOHUŽEL TO NENÍ ZÁMĚR. Jelikož je v tom – podle mého – hloupost, hloupost a ještě jednou hloupost novinářů. Jistěže ne všech, ale většiny z nich.