Ježíšek je postavou náboženskou. Narozdíl od svatého Mikuláše je to dokonce ústřední náboženská postava, totiž Spasitel, všeho světa Vykupitel. Do světa ponáboženské společnosti, jako je třeba ta česká, se jaksi nehodí. Přesněji řečeno: obsah současných Vánoc většinou nemá s křesťanstvím moc společného. Ježíšek, o kterém mluví rodiče jako o nositeli dárků, nijak nesouvisí s Božím Synem, je to jen tajtrlík stejného obsahu jako Mikuláš, ovšem neviditelný. Myslím, že náboženský symbol je v takovém pojetí jenom dále profanován. Ve snaze o „kouzlo Vánoc“ jsou likvidovány zbytky tradice, ze které náš svět vyrůstá. První, kdo by měli proti takovému Ježíškovi psát petice, jsou křesťané.
Importovaný Santaklaus se ke světské podobě dnešních „komerčních“ Vánoc hodí mnohem líp. On vlastně ani importovaný není, vždyť je to náš svatý Mikuláš. Když už tedy z náboženských postav dělat pohádkové dědečky, tak raději z Mikuláše než Ježíše Krista.